TENS - Chonische pijnklachten

TENSWat is TENS en waarvoor wordt het gebruikt?
TENS (Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) is een wetenschappelijk onderzochte methode om pijn te bestrijden met behulp van een speciale (zwak)stroomvorm die met. electroden op de huid wordt toegediend.

Een TENS-behandeling is vooral bedoeld voor langdurige of chronische pijnklachten.
Voorbeelden daarvan zijn: zenuwpijnen, chronische spierpijnen of postherpetische neuralgie (pijn na gordelroos).

TENS behandeling in de praktijk
De TENS behandeling vindt in onze praktijk plaats met behulp van de hier aanwezige TENS-apparatuur.

TENS behandeling thuis
Bij de TENS behandeling thuis krijgt u een klein TENS apparaatje mee naar huis om daar uzelf tegen de pijn te kunnen behandelen.
U krijgt tevoren uitgebreide instructies hoe u het apparaatje moet bedienen. Die bediening is overigens heel eenvoudig.
U krijgt ook zelfklevende electroden mee die eenvoudig op de huid kunnen worden geplakt.

Wanneer de behandeling succesvol is en een langere behandelperiode nodig blijkt, kan een draagbaar TENS-apparaatje bij de zorgverzekeraar worden aangevraagd. Deze wordt vanuit de basisverzekering vergoed vergoed.
De behandeling is indertijd regionaal opgezet door het Pijnkenniscentrum en het Pijnbehandelcentrum van het Radboudziekenhuis.

Wij hebben de nascholingscursussen TENS van het Pijnkenniscentrum gevolgd.
Het is het daardoor dus niet meer nodig voor deze behandelingen naar een Pijncentrum van een ziekenhuis te reizen.
Voor meer informatie betreffende de behandeling van (chronische) pijn d.m.v. medicijnen, TENS en andere medische behandelingen, kunt u het artikel lezen van prof dr. Wouter W.A. Zuurmond op de website van spreekuur thuis.

Meer informatie over TENS behandelingen kunt u ook vinden via deze professionele ingang van het Universitair Medisch Pijncentrum Nijmegen.