Medical Taping en Lymftaping

Medical Taping (Kinesiotaping) bij pijnklachten en (sport)blessures.

MedicaltapingBij Medical Taping wordt met rekbare katoenen gekleurde tapes spieren en gewrichten ondersteund zonder dat (zoals bij de bekende witte tapes) u wordt beperkt in uw bewegingsmogelijkheden. Ook mag u met die tapes onder de douche.

Die tapetechniek wordt ook Kinesiotapen genoemd. Wij gebruiken het bij het behandelen en voorkómen van blessures, pijnlijke spieren, pijnlijke en/of instabiele gewrichten, maar ook bij houdingsklachten. Het aanleggen daarvan vereist een speciale techniek.

Alle fysiotherapeuten van Fysiotherapie Centrum Velp hebben daarvoor een cursus gevolgd.

Bij trainingen en wedstrijden wordt Medical Tape (Kinesiotape) regelmatig ook preventief toegepast.

Bij hooikoorts hebben we goede ervaringen opgedaan met de hooikoorts-tape methode van CureTape.Curetaping

Lymftaping is onderdeel van het Medical Taping Concept en is onder meer uitermate geschikt om lymfedrainage te ondersteunen en te stimuleren. Oedeem (vochtophoping) van een lichaamsdeel veroorzaakt druk op de pijnreceptoren (waardoor pijn ontstaat) op de bloedvaten en de lymfevaten, waardoor de afvoer van het vocht wordt belemmerd.

Bij Lymftaping wordt een speciale tape aangebracht op het afvoergebied van het desbetreffende oedemateuze (gezwollen) lichaamsdeel.

2De tape heeft dezelfde elasticiteit als de huid en wordt op rek op het lichaamsdeel aangelegd. Dit geschiedt volgens de anatomische loop van de lymfebanen. De huid wordt door de tape wat "opgetild", waardoor meer ruimte in het gebied onder de onderhuid ontstaat, de druk op de pijnreceptoren afneemt en het bloedvatenstelsel en het lymfesysteem wat wijder wordt gemaakt.
Door de bewegingen van het getapete lichaamsdeel wordt de afvoer gedurende 24 uur per dag gestimuleerd.

De door ons gebruikte kwaliteits-tapes zijn Cure Tape, Nasara, Dream K, en Pro Dynamic Tape.