Medical Taping (Kinesiotaping) bij pijnklachten en (sport)blessures.

U zult ongetwijfeld op TV wel eens sporters met gekleurde tapes op armen of benen hebben gezien. Die tapes worden Medical tape of Kinesiotape genoemd. Deze Taping is een ondersteuning bij het behandelen en voorkómenvan blessures, pijnlijke spieren etc.
Het aanleggen daarvan vereist een speciale techniek.
Alle fysiotherapeuten van Fysiotherapie Centrum Velp hebben daarvoor een cursus gevolgd.

Met Medical Tape (Kinesiotape) worden klachten en blessuren van het bewegingsapparaat met hypoallergene rekbare katoenen elastische tape behandeld. Diverse problemen van spieren, pezen en gewrichten, zoals nek-, rug- en schouderklachten en tennisellebogen, maar ook acute blessures zoals zweepslag, verstuikingen en spierrupturen reageren vaak zeer goed op de kinesiotape.
Bij trainingen en wedstrijden wordt Medical Tape (Kinesiotape) regelmatig ook preventief toegepast.

Bij hooikoorts hebben we goede ervaringen opgedaan met de hooikoorts-tapemethode van CureTape

Hooikoorts poister CureTape

Lymftaping is onderdeel van het Medical Taping Concept en is onder meer uitermate geschikt om lymfedrainage te ondersteunen en te stimuleren.

Oedeem (vochtophoping) van een lichaamsdeel veroorzaakt druk op de pijnreceptoren (waardoor pijn ontstaat) op de bloedvaten en de lymfevaten, waardoor de afvoer van het vocht wordt belemmerd.
Bij Lymftaping wordt een speciale tape aangebracht op het afvoergebied van het desbetreffende oedemateuze (gezwollen) lichaamsdeel.

De tape heeft dezelfde elasticiteit als de huid en wordt op rek op het lichaamsdeel aangelegd. Dit geschiedt volgens de anatomische loop van de lymfebanen. De huid wordt door de tape wat "opgetild", waardoor meer ruimte in het gebied onder de onderhuid ontstaat, de druk op de pijnreceptoren afneemt en het bloedvatenstelsel en het lymfesysteem wat wijder wordt gemaakt.
Door de bewegingen van het getapete lichaamsdeel wordt de afvoer gedurende 24 uur per dag gestimuleerd.

De door ons gebruikte kwaliteits-tapes zijn Cure Tape, Nasara, Dream K, en Pro Dynamic Tape.