TENS behandeling in de praktijk

TENS (Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) is de wetenschappelijk onderzochte wijze om pijn te bestrijden met behulp van een bepaalde (zwak)stroomvorm die d.m.v. electroden op de huid wordt toegediend.
De TENS behandeling vindt plaats in de praktijk met behulp van de aanwezige TENS-apparatuur.

TENS behandeling thuis

In samenwerking met en volgens de wetenschappelijke richtlijnen van het Pijnkenniscentrum en het Pijnbehandelcentrum van het Radboudziekenhuis te Nijmegen biedt Fysiotherapie Centrum Velp de mogelijkheid een proefbehandeling van een of meer weken met een TENS-apparaatje uit te proberen. Dit is een klein handzaam apparaatje dat de grootte heeft van een pakje sigaretten.
Wanneer de behandeling succesvol is en een langere behandelperiode nodig blijkt, kan zonodig worden overgegaan tot het aanvragen van een draagbaar TENS-apparaatje dat door uw zorgverzekeraar wordt vergoed.

Aangezien bij ons de nascholingscursussen TENS van het Pijnkenniscentrum zijn gevolgd, is het dus niet nodig voor deze behandelingen naar het Pijncentrum van het Radboud Ziekenhuis te Nijmegen te reizen.

De TENS-behandeling is vooral bedoeld voor patiƫnten met een langdurige of chronische pijn.
Voorbeelden zijn: zenuwpijnen, chronische spierpijnen of postherpetische neuralgie (pijn na gordelroos).

Voor meer informatie betreffende de behandeling van (chronische) pijn d.m.v. medicijnen, TENS en andere medische interventies, kunt u het artikel lezen van prof dr. Wouter W.A. Zuurmond op de website van spreekuur thuis.

Meer informatie over TENS behandelingen kunt u ook vinden via deze professionele ingang van het Universitair Medisch Centrum Nijmegen.